Absolvent pozná technológiu výroby klasickej čierno-bielej fotografie, ovláda digitálnu fotografiu s využitím príslušného počítačového softvéru. V predmete videotvorba si osvoja základy tvorby krátkeho filmu (strih, ozvučenie, titulky). Absolvent je pripravený uplatniť sa v produkcii klasickej umeleckej fotografie a zároveň ovláda súčasnú modernú digitálnu fotografiu ako prostriedok reklamy a internetovej komunikácie. Môže pracovať vo fotografických a filmových štúdiách, reklamných agentúrach a mestských televíziách.

Aktivitu nášho odboru môžete sledovať aj na Facebooku.

CHARAKTERISTIKA ODBORU

Študijný odbor: 8297 M Fotografický dizajn
1. – 4. ročník
Forma štúdia: denné štúdium
Dĺžka vzdelávania: 4 roky
Študijný odbor je určený pre: absolventov základných škôl
Podmienky na prijatie do študijného odboru: úspešné vykonanie talentovej skúšky
úspešné ukončenie 9. ročníka základnej školy
Spôsob ukončenia vzdelávania a prípravy: maturitná skúška
Doklad o dosiahnutom vzdelaní: vysvedčenie o maturitnej skúške
Poskytnutý stupeň vzdelania: úplné stredné odborné vzdelanie
klasifikácia stupňov vzdelania
ISCED 3 – 3A
Pracovné uplatnenie absolventa: Absolvent pozná technológiu výroby klasickej čierno-bielej fotografie, ovláda digitálnu fotografiu s využitím príslušného počítačového softvéru.
V predmete videotvorba si osvoja základy tvorby krátkeho filmu (strih, ozvučenie, titulky). Absolvent je pripravený uplatniť sa v produkcii klasickej umeleckej fotografie a zároveň ovláda súčasnú modernú digitálnu fotografiu ako prostriedok reklamy a internetovej komunikácie. Môže pracovať vo fotografických a filmových štúdiách, reklamných agentúrach a mestských televíziách.
Nadväzná odborná príprava: možnosť ďalšieho vzdelávania vysokoškolského štúdia tohto i príbuzných smerov

VEDÚCI ODBORU

Vedúci študijného odboru
Mgr. Pavol OBST
vzdelanie
1974 – 1977 Gymnázium Bánovce nad Bebravou /humanitná vetva/
1979 – 1984 UMB Banská Bystrica – učiteľstvo všeobecnovzdelávacích predmetov, aprobácia: slovenský jazyk – výtvarná výchova
výstavy samostatné
1993 Dom armády Trenčín – Kresba-Fotografia
1994 Dom armády Trenčín – Oxford
1997 Výstavná sieň MsKS Trenčín – Fotografia
1998 Dom kultúry Dubnica nad Váhom-Fotografia
2009 Mestská galéria Trenčín – Krajina ticha
2010 Idona Design Trenčín – Fotografia
2013 Trenčianske múzeum – NATÚRE
2014 Výstavné priestory Trenčianského samosprávneho kraja ZHASNI TMU
2015 Uherské Hradište-Galéria Vladimíra Hrocha – ZHASNI TMU /Repríza/
výstavy spoločné
1984 Stredoslovenská galéria Banská Bystrica – Absolventské práce
1999 Dom umenia Piešťany – Výtvarníci Trenčína
2006 Galéria M.A.Bazovského Trenčín – Zmena mena
Taliansko,Fínsko,JAR
2015 Trenčín GMAB-projekt Duša slovanská-Fotografie
knihy
1992 Broskyňový súmrak – vydavateľstvo Modrý Peter
2002 Slovensko krajina farieb – vydavateľstvo Garmond
sympóziá
2002 Medzinárodné výtvarné sympózium Vagus, Nová Bošáca

UČEBNÝ PLÁN

ŠkVP je verejne dostupný na sekretariáte vedenia SUŠTN.

Kategórie a názvy vyučovacích predmetov Počet týždenných vyučovacích hodín v ročníku
1. 2.
3. 4. spolu
VŠEOBECNÉ VZDELÁVANIE 16
17
14 13 60
Jazyk a komunikácia 8 7 7 7 29
Slovenský jazyk a literatúra 3/1 3 3 3 12
1. cudzí jazyk 5 4 4 4 17
2. cudzí jazyk - 3 2
2 7
Človek a hodnoty 1 1 - - 2
etická výchova/náboženská výchova 1/1 1/1 - - 2/2
Človek a spoločnosť
2 1 1 1 5
dejepis 2 - - - 2
občianska náuka
- 1 1 1 3
Človek a príroda
1 1 1 - 3
fyzika 1 - - - 1
chémia - 1 1 - 2
Matematika a práca s informáciami
2 2 1 1 6
matematika 1 1 1 1 4
informatika 1 1 - - 2
Zdravie a pohyb
2 2 2 2 8
telesná a športová výchova
2 2 2 2 8
ODBORNÉ VZDELÁVANIE
19 18
21 22 80
Teoretické vzdelávanie
9 6
12
13 40
Umelecko-historické disciplíny
1 2 4 4
11
dejiny výtvarnej kultúry
1 2 2 3 8
teória a vývoj fotografie
- - 2 1 3
Ekonomika a marketing
- - 2 1 3
ekonomika - - 2 1 3
Teoretická a odborná príprava
8 4
6
8
26
písmo 3 - - -
2
technológia 2 2 1 1
6
počítačová grafika
3 2 2
- 7
videotvorba - - 3 3 6
typografia - - - 2 2
intermediálna tvorba
- - - 2 2
Praktická príprava
10 12 9 9 40
výtvarná príprava 4 4 - - 8
figurálne kreslenie
- 3 3 3 9
umelecká prax
6 5 4 4 19
zvuková skladba
- - 2 2 4
Spolu 35 35 35 35 140

1. ROČNÍK

1. a 2. ročníku žiak rozvíja svoje umelecké cítenie a zlepšuje výtvarné zručnosti v predmetoch Výtvarná príprava (VYP) a Figurálne kreslenie (FIK). Predmet Počítačová grafika (POG) zabezpečuje zvládnutie práce v počítačových programoch Adobe Photoshop a Adobe Illustrator. Odbornej práci s textom sa venuje predmet Písmo(PIS). Kľúčovým, počas prvých dvoch rokov štúdia, je predmet Umelecká prax (UPR), ktorý prebieha v 4-hodinových blokoch.

Prvý ročník je venovaný zvládnutiu procesu čiernobielej klasickej fotografie v tmavej komore. Žiaci sa naučia pracovať s fotografickým prístrojom v exteriéri i v ateliéri s použitím základnej ateliérovej techniky. Postupne sa oboznámia s farebnou fotografiou a s problematikou digitalizácie obrazu.

2. ROČNÍK

1. 2. ročníku žiak rozvíja svoje umelecké cítenie a zlepšuje výtvarné zručnosti v predmetoch Výtvarná príprava (VYP) a Figurálne kreslenie (FIK). Predmet Počítačová grafika (POG) zabezpečuje zvládnutie práce v počítačových programoch Adobe Photoshop a Adobe Illustrator. Odbornej práci s textom sa venuje predmet Písmo(PIS). Kľúčovým, počas prvých dvoch rokov štúdia, je predmet Umelecká prax (UPR), ktorý prebieha v 4-hodinových blokoch.

V druhom ročníku žiaci následne rozvíjajú nadobudnuté  znalosti vo výtvarno-technických zadaniach zaoberajúcich sa informatívnou fotografiou predmetov, osôb, architektúry, krajiny a problematikou fotografickej reportáže. Dôraz sa tu kladie na technické zvládnutie práce so zábleskovou ateliérovou technikou, digitálnou zrkadlovkou a následné spracovanie obrazu v počítači. Dôležitým prostriedkom na preverenie si technických aj výtvarných zručností žiaka je záverečná tzv. klauzúrna práca, ktorá dáva žiakovi možnosť sebarealizácie a sebaprezentácie, keďže je vystavovaná verejnosti. Klauzúrna práca prebieha na konci 1. ročníka z klasickej čiernobielej fotografie a na konci obidvoch polrokov 2. ročníka z digitálnej fotografie na zadanú tému. Na konci druhého ročníka tiež žiaci absolvujú 5-dňový maliarsky krajinársky kurz.

3. ROČNÍK

3.4. ročníku žiak ďalej rozvíja svoje kresliarske a maliarske schopnosti v predmete Figurálne kreslenie.Počítačovej grafike sa učí pracovať v nových počítačových programoch ako Adobe InDesign či Adobe Premiere. Na predmet Písmo (PIS) nadväzuje Typografia (TYP), ktorá rieši problematiku spojenia obrazu s textom. Pribúda nový dôležitý predmet Videotvorba (VID), kde sa žiak učí princípom tvorby videodiela a realizuje vlastné videoprojekty. Kľúčový predmet Umelecká prax (UPR) pokračuje hlavným odborným predmetom Fotografický dizajn (FOD), ktorý prebieha v 4 až 5-hodinových blokoch.

V treťom ročníku sa tu kladie dôraz na technické zvládnutie nových fotografických žánrov ako módna a reklamná fotografia, zátišie, fotografický dokument a uplatnenie ďalších tvorivých princípov pri fotografovaní krajiny a architektúry.

4. ROČNÍK

3.4. ročníku žiak ďalej rozvíja svoje kresliarske a maliarske schopnosti v predmete Figurálne kreslenie.Počítačovej grafike sa učí pracovať v nových počítačových programoch ako Adobe InDesign či Adobe Premiere. Na predmet Písmo (PIS) nadväzuje Typografia (TYP), ktorá rieši problematiku spojenia obrazu s textom. Pribúda nový dôležitý predmet Videotvorba (VID), kde sa žiak učí princípom tvorby videodiela a realizuje vlastné videoprojekty. Kľúčový predmet Umelecká prax (UPR) pokračuje hlavným odborným predmetom Fotografický dizajn (FOD), ktorý prebieha v 4 až 5-hodinových blokoch.

V štvrtom ročníku je v tomto predmete poskytnutý priestor pre využitie všetkých nadobudnutých technických zručností a ich tvorivé uplatnenie v práci na zadaných témach ako napríklad inscenovaná fotografia, fotomontáž, fotografická ilustrácia, autoportrét a pod. Klauzúrna práca prebieha v obidvoch polrokoch 3. ročníka a v prvom polroku 4. ročníka z digitálnej fotografie a z videotvorby na zadanú tému. Práca v predmete Fotografický dizajn (FOD) je zavŕšená praktickou maturitnou prácou, ktorá pozostáva z fotografického diela s individuálne zvolenou tématikou podľa vyprofilovaného žiakovho záujmu.